Terug naar het overzicht

Continu Meten van Ervaringen Jeugdhulp in Holland Rijnland

Wanneer Ervaring Telt

Het verhaal vertellen geeft de verteller de mogelijkheid om richting te geven.

jb Lorenz werkt met het onderzoeksconcept ‘Sensemaking’ waarmee ervaringen worden opgehaald, geduid door de verteller in combinatie met het ophalen van data. Luisteren naar de ervaringen van jongeren en hun omgeving én de patronen in beeld brengen geeft de mogelijkheid om continu te verbeteren, doelmatig hulp in te zetten en beschikbaarheid optimaal te faciliteren.

jb Lorenz voert de Cliëntervaringsmeting Jeugd ook in 2022 voor Holland Rijnland uit. Door continu meten van ervaringen mogelijk te maken kunnen de verhalen op alle tijden in het jaar verzameld worden, ongeacht de start/einddatum van de hulp. Door het gebruik van de vragenlijst van het vorige jaar kunnen de trends zichtbaar worden gemaakt. Dit onderzoek wordt uitgevoerd met de methode SenseMaker® van Cognitive Edge.

jb Lorenz heeft de afgelopen vier jaar het Cliëntervaringsonderzoek Jeugd uitgevoerd in Holland Rijnland, de bestuurlijke samenwerking tussen de volgende gemeenten: Alphen aan de Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude.

Deze unieke manier van onderzoeken combineert kwalitatieve en kwantitatieve gegevens. Vanaf 2019 zijn er bijna 900 ervaringsverhalen opgehaald en is in interactieve sessies duiding gegeven aan de megadata en de patronen die daaruit zichtbaar zijn geworden. Met de korte verhalen en de data worden de patronen in beeld gebracht. Samen met de vertellers geven we betekenis aan de resultaten. Met de opgeleverde gegevens kan de verplichte verantwoording aan de rijksoverheid worden gedaan. Tijdens en na het onderzoek wordt er geleerd van de verhalen en de data, op de thema’s als aanmeldtraject, wachttijd, communicatie, hulpverlener, vertrouwen en maatwerk.

Continu Meten van Ervaringen Jeugdhulp in Holland Rijnland
Terug naar het overzicht